November 29, 2015

"We are Friends for Life"


“Friendship- my definition- is built on two things. Respect and trust. Both elements have to be there. And it has to be mutual. You can have respect for someone, but if you don't have trust, the friendship will crumble.” 



Assalammualaikum. Semoga semuanya berbahagia dan sentiasa tersenyum seperti saya. :) 

Hari ni saya nak cerita mengenai sahabat2x saya pulak. Insan-insan inilah yang saya abadikan di dalam salah satu lembaran hidup saya. Sudah genap 4 tahun kami bersahabat dan kadang2x kami berkasih sayang, rindu-rinduan, tolong-menolong, bekerjasama, berkongsi kesenangan mahupun kesusahan, bahkan kami pernah saling menyakiti. Tapi, indahnya sahabat ini adalah kenangan yang indah akan sentiasa dipahat di ingatan manakala kenangan yang pahit tidak akan pernah kami simpan di dalam hati. Yang hujung sebelah kiri tuh namanya Kak sue.. saja panggil kakak sebab dia lahir paling awal antara kami. Dia ni sangat kuat membebel tapi apa yang dibebelnya tuh adalah nasihat dan perkara yang baik untuk diri ini. Di sebelahnya pulak.. adik Jiha. hihihi. Paling bongsu antara kami. Paling ramai peminat tau. hehe, Istimewanya Jiha ni, dia tidak akan pernah menolak kalau ada yang minta pertolongan daripada dia. Persamaan saya dengan Jiha adalah mata sepet yang dikurniakan kepada kami, Jiha kata comel apa mata sepet. Seterusnya, adalah abg Manan. Hahaha. Ini orang betul2x pemikiran aras kreatif dan kritis. Apa pun yang dia nak lakukan mestilah berdasarkan pemikiran aras tinggi. Pertama berkumpulan dengan dia tuh rasa susah lah jugak nak sampai aras dia. Tapi bila dah lama2x tuh, senang jak nak selesaikan.. saya buat kerja yang aras sederhana dan dia buat aras tinggi. hehehehe. Settle dan tak payah nak fikir banyak. Yang bestnya sahabat saya yang satu ni dia sangat kreatif! Nanti bila saya nak kahwin, saya suruh jak lah dia jadi wedding planner saya.. Jimat! hihihi. Di sebelah dia pulak.. Pakcik Razal. Jangan hairan, saya memang gelar dia pak cik. hihihi. Sebab mulut dia macam pak cik2x. hahaha. Dia selalu kutuk saya. hihihi. Panggil saya gemuk la, panggil saya hodoh la.. hehe. Tapi, tak apa saya tak simpan dalam hati pun. Istimewanya si Pak Cik ni adalah.. dia seorang yang sangat rajin belajar. Apa yang kami tak faham berkenaan subjek atau tugasan, dia yang akan tunjuk ajar. Tengoklah dia, salah satu antara kami yang pakai jubah kuning. 1st Class Student! hihihi. Apa2x pun tahniah Pak Cik. Seterusnya, yang itu adalah Abg Zack. Suka panggil saya kakak, padahal dia yang lahir lebih awal dari saya. hehehe. Kami selalu bergaduh, ada jak yang kami tak serasi. Tapi tak sampai 2 minit kami bergaduh terus berbaik sudah. Itulah keistimewaan kami berdua! Dia ni kalau shopping mengalahkan saya. Semua tempat mahu dirondanya. Persamaan kami berdua adalah kami memang serasi kalau nak pergi tengok wayang dan karoksss. hehehe. Seterusnya, narh itu adalah saya. Okey, kita skip gambar saya terus beranjak ke sebelahnya. Cik manis Lala.. dia ni di mana ada saya di situ ada dia. hehehe. Kami selalu sama2x. Maklumlah sekampung. Hehehe. Masa Form 6 pun sama2x. Hihi. Lala ni pulak adalah orang yang paling banyak beri nasihat dan pandangan positif untuk saya. Macam kakak saya sudah. Dia ni pun suka tolong orang tau! hehehe. Apa yang saya buat mesti sama2x dengan lala. Itu lah orang cakap di mana ada lala, di situ ada saya. Macam belangkas! :) Sebenarnya, kurang ahli lagi. Kami sudah ajak bergambar sama2x tapi tuh la ada yang sudah pulang kampung, ada yang hilang tanpa radar, ada yang kerja dan ada yang jumpa gurlpren. HAHAHA. Sahabat saya yang lain yang turut menjadi pendamping 4 tahun di UMS.. abg long Nasruh (banyak cakap tapi suma loyar buruk, Lepas tuh suka remove orang di group whatsapp.. tapi ustaz yang paling baik dan sporting.. hihihi).. abg miji (satu2xnya kawan saya semenanjung, diterbangkan khas dari Kelantan.. duluk saya tak faham loghat kelantan dia.. sekarang saya faham dan boleh cakap kelantan dengan dia.. baik dan comel).. Aqilah (sahabat muslimah saya yang sentiasa hilang dari radar.. hehehe. Tapi, saya faham dia sibuk kerja. Dia sangat rajin dan salah satu pemegang Ijazah 1ST Class jugak..) seterusnya bro wan (dia pun kerja.. wan ni Mr Perfect 10 tau.. hihihi.. sentiasa kemas punya orang, nota pun kemas dan cantik.. syok photocopy nota dia.. hihihi) dan yang terakhir adalah Putra (selalu hilang dari radar.. muncul di saat2x akhir.. ni orang lucu.. cool jak. Tapi sentiasa menjaga hati orang lain.. ).. Okey, cukup 11 orang sahabat saya. Kami semua ada kelemahan dan kekurangan masing2x.. tapi kami sentiasa saling melengkapi antara satu sama lain. Kalau sorang tuh susah, kami semua akan berusaha nak tolong. Biarpun, kadang2x kami berbeza pendapat dan bertikam lidah tapi tak sampai 2 minit kami dah berbaik semula. Mereka adalah salah satu anugerah terindah yang dihadirkan dalam hidup saya. Tidak ada orang yang sempurna, begitu juga kami semua.. Kami lah kumpulan yang suka buat kerja last minute, esok nak buat presentation, malam ni stay up di Fakulti sampai keesokkan harinya. Lepas Subuh tuh, terus kami senaman pagi jalan kaki balik Kolej Kediaman.. siap dikejar anjing lagi. hehehehe. Akhirnya, kami semua konvo jugak. Semoga semuanya akan menjadi pendidik bangsa yang terbaik. Ingat, cita2x dan impian kita.. Menjadi Seorang Cikgu yang kreatif dan kritis yang boleh membawa kejayaan kepada anak-anak bangsa! 

“A true friend is someone you can count on no matter what.”


5 comments:

  1. Assalamualaikum,
    Terima kasih atas kunjungan ke pondok kecil abuikhwan yang tidak seadanya...
    Menarik entry ini. Teringat satu ungkapan...
    لا تعرف الاخ الا عند الحاجة
    "Engkau tidak akan mengenal rakan yang sebenar kecuali ketika engkau kesusahan dan berhajat kepada sokongannya."
    http://abuikhwan.blogspot.my/2013/02/teman-berbagai-watakmu.html

    ##saya juga bermata sepet..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam. Iyah, sama-sama. :) jangan risau, mata sepet itu comel. hehe

      Delete
  2. Keith...huhuhu terharu ow kau buat entry ni utk kami semua :) Iebiu keith..mata sepet itu comel hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jiha... anduu. Lebiyuu more sahabat. Kita sama2x sepet kan. hihihi. Rindu kamu semua. :)

      Delete