October 19, 2015

'Hidayah'

"TUHAN tidak memberiku hidayah, Bagaimana diri hendak berubah??"

Jawapan yang seringkali diberikan kepada rakan2x bila mereka berusaha untuk melihat diri ini berubah. Kini, diri ini mula sedar.. dan semoga akan sentiasa istiqamah "Tiada Usaha.. lambatlah turun Hidayah!! " Teringat kata2x sahabat saya, penyesalan yg tidak berguna adalah penyesalan yang berlaku di hari akhirat. Iyah, AKHIRAT adalah dunia yg kekal abadi! AKHIRAT juga tempat kita menuai semua hasil setiap amalan yg kita lakukan di dunia dan bukannya untuk kita menanam lagi! Tiada guna lagi untuk kita merayu dan memohon keampunan bila di Akhirat.. Sentap! Itu yang saya rasakan bila sahabat itu mula berbicara mengenai penyesalan di hari AKHIRAT. Di dunia saja tempat untuk kita berdoa dan memohon agar ALLAH SWT membantu kita mencari hidayah agar tidak terlambat. Selalu sahaja saya memberi alasan kepada sahabat2x, bila sahabat nasihatkan "mengapa tidak memakai tudung? Menutup aurat kan wajib?" Jawapan dan alasan yang sering saya bagi, "mahu buat macam mana, belum sampai hidayah." Itu jawapan klise saya! Saya beranggapan ALLAH SWT akan memberikan saya hidayah terlebih dahulu, barulah saya menutup aurat. Ternyata anggapan saya salah! Kata sahabat saya lagi,  "kita yang seharusnya berusaha mencari hidayah, dan menutup aurat itu suatu usaha. Bila kita sudah berusaha menutup aurat, hidayah pasti akan kita temukan!" Saat itu, hati ini mula terdetik iya saya yang perlu mencari dan berusaha mendapatkan hidayah itu bukan hanya menunggu dan menyandarkan harapan semata-mata tanpa usaha. Rebutlah peluang yang masih ada selagi ajal belum tiba. Semoga diri merintis jalan ke arah Hidayah ILAHI..  

No comments:

Post a Comment