August 13, 2015

Seindah Kasih Safirah BAB 3

Seindah Kasih Safirah 3



Amni semakin gusar dan tidak tentu arah. Amni telah menghubungi Ammar dan tidak ada satu panggilan pun yang berjawab. Amni yakin yang Ammar tidak mahu untuk bertanggungjawab ke atas dirinya. Amni teringat kata-kata terakhir Ammar semasa gadis itu menelefon Ammar semalam, dan itu merupakan kali terakhir Amaar menjawab panggilannya.

            “Perempuan murah, you ingat I nie nak sangat dengan anak yang you kandungkan tuh. I tak akan bertanggungjawab. You yang dengan rela berikan tubuh badan you tuh dengan I, I takkan tolak rezeki. Bodoh!” Ammar meletakkan gangang telefon dengan kasar.

            “Bodoh! AKU BENCI KAU AMMAR!” teriak Amni. Semua barang di meja soleknya dihumban ke dinding untuk melempiaskan rasa amarah dalam hatinya. Seterusnya Datin Farhana yang terdengar bunyi bising terus berlari menuju ke bilik Amni untuk mendapatkan anak gadis kesayangannya itu.

Datin Farhana terus menbuka pintu bilik Amni dan melihat barang-barang yang bertempiaran akibat dihumban oleh anaknya itu. Datin Farhana dengan segera memeluk tubuh Amni dan bertanya apa yang berlaku kepada dirinya.

            “Mama, Ammar tak nak bertanggungjawab mama!” dengan laju air mata Amni jatuh ke pipi. Air mata itu semakin deras dan terus mengalir.

Datin Farhana tidak menyangka anak gadisnya yang sebegitu tabah dan mempunyai hati yang keras kini tewas oleh seorang lelaki yang langsung tidak menghargai SAYANG dan CINTA tulus daripada anaknya.

            “Sabar sayang, mama yakin Amni boleh hadapi semua nie!” pujuk Datin Farhana sambil merangkul erat badan  Amni. Datin Farhana merasakan tubuh badan anaknya yang terlalu lemah akibat daripada kecewa dengan perbuatan kekasihnya itu. Datin Farhana seterusnya memapah Amni yang lemah ke atas katil. Akhirnya Amni memejamkan mata dan terus lena dalam tangisan.
                       

            “Abang dah cakap kan yang Ammar tuh tak akan bertanggungjawab!”

            “Dah la bang, nasi pun dah jadi bubur. Apa pun berlaku kita mesti hadapinya!” ujar Datin Farhana.

            “Dua pilihan yang abang bagi, gugurkan atau kahwin dengan lelaki yang abang pilih, that’s all!” ucap Dato Zahran dengan nada yang keras. Seterusnya Dato Zahran menarik briefcase dan kotnya daripada kerusi dan terus menuju ke pintu utama dengan perasaan yang marah.

Kelihatan Amni turun daripada tangga dengan muka yang kusut dan tidak bermaya. Amni terus menuju ke meja makan.   

“Mama, papa nak Amni gugurkan kandungan ni kan?” Tanya Amni dengan nada yang sedih.

“Mama tak kan benarkan Amni gugurkan kandungan tuh, cukup sekali Amni buat dosa jangan tambahkan dosa dengan membunuh janin yang tidak berdosa sayang.” Ucap Datin Farhana dengan wajah yang tegas.

“Papa ada bagi dua pilihan untuk Amni. Papa akan kahwinkan Amni dengan mana-mana pilihan papa, or else .. papa suruh gugurkan.” Ujar Datin Farhana.

“Then, Amni pilih untuk gugurkan la, Amni tak nak kahwin dengan lelaki yang Amni tak kenal. Entah lelaki dari mana yang papa pungut dan upah untuk  jadi pak sanggup untuk baby Amni ni. Saya tak kan mahu!” Ucap Amni dengan nada keras dan gadis itu terus meninggalkan meja makan.

“Amni!” Datin Farhana dengan cepat memanggil nama anak gadisnya dan kemudian langkah Amni terhenti dan kaku.

“Dengar sini, mama tak akan benarkan Amni gugurkan cucu mama! Janin tuh ada hak untuk hidup macam mama memberikan hak pada Amni untuk berpeluang hidup di dunia ni. Janin tuh tak bersalah, ingat sayang darah mama dan darah Amni mengalir dalam janin tuh, mama tak nak anak mama jauh tersasar, cukup dengan dosa berzina jangan tambah dosa membunuh, fikirkan sayang! ” Datin Farhana mengalirkan air mata dengan deras dan terus meluncur jatuh ke pipi.

Amni tersentak. Seluruh tubuh Amni rasa meremang dan perasaan sedih untuk mengugurkan kandungan itu mula timbul seterusnya menjalar kedalam diri Amni. Akhirnya, dengan laju air matanya turut jatuh bercucuran.

                         
Amni menangis teresak-esak di dalam bilik. Amni mula tersentuh dengan ucapan mamanya. Tangisannya semakin kuat dan tersekat-sekat sehingga kedengaran oleh Datin Farhana. Datin Farhana yang berada di anak tangga tersentak dan berasa sedih dengan apa yang menimpa anak gadisnya itu.

            “Maafkan mama sayang. Salah mama yang tidak mendidik dan membesarkan Amni dengan sempurna.” Luah Datin Farhana di dalam hati. Seterusnya Datin Farhana berlalu terus ke bilik dengan hati yang hiba.

            “Anak ni darah dagingku, maafkan mama sayang. Mama akan berusaha dan bertahan untuk lahirkan bakal anak mama ni dengan selamat dan sempurna.” Ucap Amni sambil mengusap-usap perutnya dengan penuh kasih sayang. 
            
Amni akhirnya memilih pilihan untuk berkahwin dengan mana-mana lelaki pilihan papanya. Keputusan ini dibuat agar dapat menyelamatkan keselamatan bakal anak yang akan dilahirkannya. Amni sememangnya kenal dengan sikap Dato Zahran yang degil dan tegas. Amni mengenangkan kembali bagaimana Dato Zahran menentang hubungan dia dengan Ammar. Namun, perasaan menyesal untuk mengenali lelaki seperti Ammar mula dirasai. Amni mula mengenang detik dan saat ketika dia dengan mudah menyerahkan maruahnya kepada lelaki yang dicintainya dengan tulus itu.

            “You benar-benar sayang I?” soal Ammar.

            “YA,” jawab Amni pantas dan pasti.

            “Apa buktinya?” soal Ammar lagi. Dia mengerling ke arah Amni.

        “Selama ini I setia dengan you, I sangat menyintaimu setiap detik dan ketika dan I selalu menemani you,”

Ammar tersenyum.

I sememangnya tak sabar nak jadi isteri you,” sambung Amni lagi.

I juga nak you segera jadi milik I, tapi papa you tidak akan merestui hubungan kita kan.”Ammar menghambur keluhan berat.

“Ya, I tahu. Tapi, I tetap nak you!” jawab Amni pantas.

Ammar merangkul Amni dengan kuat. Akhirnya, malam yang indah dan dingin itu Amni telah tewas terhadap Ammar. Ammar tersenyum puas.

            “Jangan risau sayang, I akan bertanggungjawab. I akan jumpa papa you.”

Amni tersenyum lebar lalu merangkul tubuh Ammar di sebelahnya.

            “I love you.” Ammar membalas rangkulan Amni.

Lamunan Amni terhenti. Dia memejamkan mata. “Mana janjimu Ammar!!!!” Terasa cecair jernih menuruni pipinya. Buat pertama kalinya dia menangis dengan teruk akibat kelukaan yang ditinggalkan oleh Ammar. Luka yang membuatkan hatinya menjadi resah dan tidak menentu, nafasnya terasa sesak. 

Akhirnya, Amni lena dengan air matanya yang membasahi pipi.



BERSAMBUNG.....

No comments:

Post a Comment